Har du ikke tid? Prøv digital detox…

Det er kanskje litt selvmotsigende av meg å skrive om dette, siden jeg er å finne på sosiale medier…men det er viktig tema å reflektere over, og å finne ut om du kanskje bør ta en oppgjør for din egen del.

Har du ikke tid til å gjøre det du vil? Vi hører stadig at man klager over tidsklemma. Vi kan konstatere at vi bruker stadig mer og mer tid på sosiale medier. Tall fra 2015 viser at vi nordmenn brukte i gjennomsnitt litt over 2 timer om dagen på sosiale medier, der gruppen fra 16-24 år er oppe i hele 3 timer og 33 minutter (1).

Tid er en ressurs vi aldri får tilbake, og det er derfor viktig at vi tar et oppgjør med oss selv og hva vi egentlig bruker tiden på. Ikke nok med at smarttelefonen og sosiale medier sluker tid, de gjør oss også mer ufokusert og ødelegger konsentrasjonen vår. Mange tror vi er gode på å multitaske, men det er vi i virkeligheten ikke. Ved å konstant ha et halvt øye på mobilen sprer vi oppmerksomheten vår. Peter Bergmann, som har skrevet guiden «Getting the right work done», har kommet frem til at vi jobber 40 % mindre effektivt når vi multitasker.

Professor Aksel Tjora ved NTNU har forsket på digital detox. Deltakerne i studien måtte klare seg tre uker uten nett-tilknytning. Flere opplevde fysisk ubehag ved å koble seg av nettet, og mange var redd for å blir isolerte uten sosiale media. Den første uken var verst, men etter dette skjedde det noe som deltakerne ikke hadde forutsett- de ble mer fysisk sosiale. Mange i studien var studenter, og uten nettet oppholdt de seg lengre på campus, og passet på å spise lunsj med andre. I tillegg rapporterte mange at de fikk slappet mer av. At de senket skuldrene og hadde mer tid, fordi de ikke fylte hver eneste pause med «et eller annet på nettet». De fikk tid til å gjøre det de ville og kanskje ikke hadde gjort på en stund, som å gå tur i skogen, lese en bok og besøke venner (3).

Det bekreftes at de som er mye på sosiale medier, faktisk er mer ensomme enn de som ikke bruker så mye tid på nettet, gjennom studier utført i USA (4). Det er flere ulemper å bruke mye tid på nettet, bl.a. har en studie fra Canada funnet ut at økt bruk av sosiale medier, kan føre til økt forekomst av psykiske problemer (5). Det ser vi også ved at det stadig skrives artikler om unge mennesker som føler de får dårlig selvbilde og depressive tanker av å bruke spesielt, facebook og instagram (6) (7) (8) (9). Siden vi lever så mye igjennom vår digitale verden, som er så tilgjengelig, er det vanskelig for hjernen vår å skille mellom det virkelige livet og det digitale.

For ikke så lenge siden ble det publisert en studie, som viser at mobilbruk skader samspillet mellom foreldre og den nyfødte. Det skapte mye medieoppslag, og i dag har helsedirektoratet bestemt at foreldre skal veiledes av helsesøstre allerede ved 4 ukers kontrollen, og videre ved 6 måneder, to år og fire år (10).

Føler du at noen av dette treffer deg…Da kan du prøve litt digital detox:

  • Begynn med å begrense bruken i en periode, for å undersøke hvordan du opplever fraværet, og for å bli klar over hvor mye du egentlig er online.
  • Ha mobilen ute av syne, d.v.s. du har lov til å ta den frem når du skal undersøke noe, f.eks. om noen spør deg om veien, åpningstider m.m. Men ikke ta den opp bare for å «sjekke den» eller bruke den til tidsfordriv.
  • Prøv alltid å bruke ditt eget hode (eller andres) først. Vi husker dårligere, fordi vi alltid «bare slår det opp». Men kanskje det er på tide og gi hjernen dine en sjanse?
  • Slett appene du ikke trenger og skru av varsellyd/notifications/pushvarsler på alle andre.
  • Kjøp ei klokke, så du ikke trenger å bruke mobilen.
  • Ingen mobiler i visse rom- som f.eks. soverommet, kjøkkenet og toalettet.
  • Bestem 1-2 tidsrom på dagen når du får lov til å sjekke/bruke mobilien.
  • Bruk mobilen som telefon, og bruk pc for å sjekke facebook, mail o.s.v.
  • Du har ikke lov til å scrolle på facebook og instagram, bare se og svare på likes og kommentarer som du får direkte til deg.

 

LYKKE TIL!

 

Kilder:

  1. https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/statistikker/medie/aar/2016-04-14
  2. https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=45449
  3. https://www.aftenposten.no/norge/i/qngno/–Digital-detox-kan-lonne-seg
    Studien er publisert i: Organizatorial Behavior and Human Decision Processes, men du må ha tilgang for å lese hele.
  4. http://www.upmc.com/media/NewsReleases/2017/Pages/primack-smu.aspx
  5. https://www.liebertpub.com/doi/full/10.1089/cyber.2015.0055 (du må ha tilgang for å lese full tekst)
  6. https://www.nrk.no/rogaland/darlig-selvbilde-av-sosiale-medier-1.11963685
  7. https://www.tv2.no/a/5398932
  8. https://www.vg.no/forbruker/helse/sosiale-medier/advarer-mot-sosiale-medier-er-du-nedfor-boer-du-ikke-surfe-paa-facebook/a/23436159/
  9. https://www.nrk.no/hordaland/_-var-psykiske-helse-pavirkes-av-sosiale-medier-1.12595841

https://sykepleien.no/forskning/2017/09/mobilbruk-kan-skade-samspillet-med-barn

Legg igjen kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *