Øvelse: Step-up

Step-up er en øvelse mange glemmer eller ikke kjenner til, når man snakker om øvelser for beina. Den er en av mine favoritt øvelser, som jeg bruker både på meg selv og kunder, fordi den er effektiv og mye tyngre enn man tror, og man jobber både med styrke og stabilitet. Man kan også justere vanskelighetsgraden i form av høyden på stol eller kassen, eller om man legger til vektbelastning, enten som her på bildet med kettelbells eller med vektstang på skuldrene, som gjør at kjernen også må jobbe litt ekstra. Det er bare å prøve seg frem, men pass på å ikke jusk, ved å bruke foten på bakken til å skyve fra med.

Du trener:

Bein og setemuskulatur. En jobber også mye med stabilisasjon og balanse i ankel, kne og hofte.

Startposisjon:

Stå oppå en benk eller en kasse med en fot. Legg alt av tyngde på denne, og ha generelt fin holdning i rygg, bryst og skuldre.

Bevegelsen:

Ved å skyve deg opp med den fremste foten, så skal du unngå at ankelen og kneet faller inn og samtidig unngå at overkroppen roteres. Det skal dannes en rett linje mellom ankel, kne og hofte. Husk på at du ikke skal skyve fra med den andre foten som er på bakken, så start på den høyden som gjør at du kan gjøre teknikken så optimal som mulig.

Tempo:

Rolig og kontrollert, og hold gjerne igjen så sakte du kan på vei ned.

Legg igjen kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *