FOAM ROLLER

Publisert av Janne Rossebø den

dav

Hva gjør en foam roller for kroppen?

Når du masserer kroppen med en foam roller setter du først og fremst igang blodsirkulasjonen, og det reduserer ømheten i musklene, akkurat som en vanlig massasje. Undersøkelser peker blant annet på at foam rolleren er veldig effektiv når det gjelder å lindre slitne og vonde muskler. Spesielt løpere har god nytte av å bruke en foam roller som avspenning etter en hard løpetur. 

Massasje generelt, og derfor også foam rolling, senker nivået av stresshormonet kortisol i kroppen. Så foam roller er bra for mer enn bare muskulaturen. 

Når skal jeg bruke en foam roller?

Det er ikke bare etter treningen du kan bruke en foam roller – det er også lurt å bruke den før trening. Du kan bruke foam rolleren til oppvarming. Som sagt, gjør massasjen at du får økt blodsirkulasjon, og musklene blir da mer fleksible og kan prestere bedre mens du f.eks. trener styrke. 

Kan jeg forebygge skader med en foam roller?

Generelt så reduserer du risikoen for skader hvis du jevnlig strekker ut og får massasje, og her kommer da foam rolleren inn. Ha den lett tilgjengelig, slik at du lett kan ta fem minutters egenmassasje foran tv-en om kvelden, mens du ser på nyhetene.

Hvilken type foam roller bør jeg velge?

Det finnes mange forskjellige typer foam roller-modeller, fra den helt glatte og myke, til en hard og knottete.

For en nybegynner kan det være lurt å starte med en glatt og myk rulle, slik at du venner deg til trykket mot musklene. Poenget er at mans skal prøve å slappe av, slik at rullingen får mest mulig effekt.

Om du derimot vil gi musklene en intens runde finnes det foam rollere med grove mønstre, og disse går hardere til verks enn de tradisjonelle. De trykker mer spesifikt på noen bestemte områder, og gir dermed en dypere massasje.

Mange av rullene har forskjellig type mønstre, så du kan prøve deg fram, og det er også mulig å ha flere forskjellige typer, til å bruke på forskjellige steder.

Foam rollere selges de fleste steder der de forhandler trenignsutstyr. Og det er ikke alltid de dyreste er best

Hvordan bruker jeg en foam roller?

Jeg har i dag lagt ut den første videoen med demonstrasjon på hvordan den kan brukes HER. Og jeg kommer til å poste en ny video for hver dag fremover, slik at du enklere kan få råd og tips til bruk.

Grunnleggende bruker du en foam roller ved å hvile oppå den med den delen av kroppen som skal masseres, og så ruller du stille og rolig fram og tilbake. Den fungerer spesielt bra på legger, lår, rumpe og rygg. 

Du bruker en foam roller ved å hvile oppå den, og rulle rolig frem og tilbake. Mens du ruller kan du kjenne etter hvor du trenger å jobbe mer, og ta et par ekstra tull fram og tilbake på det ømme punktet. Husk å puste godt og dypt, mens du jobber.

Du bør rulle 2-3 sett på 30-60 sekunder om gangen på hver muskel, for å få best mulig effekt. Du kan gjerne stoppe i et punkt som er ekstra ømt, å bli der, mens du jobber med pusten og å slappe av.


0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *