Mental trening #CORONAtider

Publisert av Janne Rossebø den

Jeg håper inderlig dere er friske, og har det greit, til tross for en veldig annerledes hverdag.

Det er nok mange som føler at de har blitt fratatt mye, og prøver å tilpasse seg en ny og usikker tid. Og det er HELT GREIT å kjenne på ulike følelser, å synes dette er vanskelig og ikke klare å være takknemlig hele tiden. Men her vil jeg likevel komme med noen råd og inspirasjon til hvordan du kan prøve å ha riktig fokus, og ikke havne i en negativ spiral.

Mental trening er ikke bare for toppidrettsutøvere, det kan også komme godt med for «den vanlige mannen i gaten» – spesielt i slike situasjoner der vi blir satt på sidelinjen i vårt eget liv.

  • Lag en plan, og sett vertfall et mål, hver dag; gå deg en tur, tren, ring til noen, jobbe og/eller les en fagartikkel. Prøv også å skape rutiner i forhold til den nye situasjonen. Dette gir deg både mening og mestring.

  • Ta vare på deg selv i form av personlig hygiene. Hold rutinen, og kle deg gjerne opp som om du skulle ut blant folk eller jobb. Dette gjør noe med innstillingen vår, og gir en følelse av viktighet og egenverd.

  • Hold deg i bevegelse og i aktivitet, om det er ute eller inne. Se mulighetene, heller en hindringene! Du trenger ikke mange minuttene, for å få et endorfinkick.
    Er du hjemme med barn, så kan du enten trene sammen med dem, danse og hoppe på trampoline, løpe rundt huset mens de leker.
    Har du mulighet, bruk gjerne treningen som egentid og kom deg gjerne ut i naturen. Det er sunt å være litt for seg selv, og ikke minst virker frisk luft og naturen positivt inn på psyken vår.

    For de aller fleste mosjonister er det viktig å tenkte at alt du får til er bra – og fokuser heller å sitte minst mulig på rumpa. Keep it simple!

  • Jobb med å akseptere følelser som dukker opp rundt denne situasjonen – det er lov å være redd, lei seg, sint og frustrert. Det er helt naturlig å føle seg usikker fordi vi ikke vet hvordan dette vil påvirke oss, om vi vil bli syke eller når vi kan gå tilbake til hverdagen. Det er lov å ha dårlige dager. Men tren på en positiv og konstruktiv, indre dialog. Bli bevisst på hvordan ting, og personer, rundt deg, påvirker deg. Og søk til det og de som kan «dytte» deg i riktig retning.
  • Behold relasjoner, men tenk nytt. Ha skypemøter med kollegaer, venner eller familie. Send meldinger, bilder, video eller ta en telefon mens du går tur eller drikker kaffekoppen din. Vi er sosiale vesener, og trenger lykkefølelsen som relasjoner gir oss.

  • Stress ned – hold deg oppdatert på nyhetene, men ikke drukne deg selv i elendighet og negativitet, som nyheter stort sett er. Skroll gjerne gjennom overskriftene, men ikke les side opp og ned om det samme, hver dag.

    Hva er det som gjør at du girer ned, får pustet ned i magen og roet hodet? Er det å ta seg en tur ut i skogen, sette seg ned 5 minutter, for seg selv, lese en bok eller yoga – det er opp til deg?! Får du roet stresset, blir du mer robust både til å takle påkjenninger og smitte.

  • Spis nok, næringsrik og sunn mat. Tenk fargerikt og variert, og lag mat fra bunnen av. Pass på å holde kosen til en dag i uka, så det ikke sklir ut når man går hjemme. Rydd gjerne i skuffer og skap, og få bort snop og andre usunne alternativer. Trøstespising og småspising fører ikke med seg noe godt verken for den fysiske eller psykiske formen. Fyll heller på med frukt og grønnsaker, som du kan spise på når du trenger noe søtt. Og pass på at du drikker nok vann.

  • Prioriter søvn! Det er ofte lettere sagt enn gjort. Søvn har ofte sammenheng med de andre punktene over; som frisk luft, sunn mat, aktivitet og bevegelse og stress. Når en ikke må opp til en fast tid, er det lett å sitte oppe på kveldene å se serier eller film. Men prøv også her å ha en rutine, der du legger deg og står opp til samme tid.

  • Vær offensiv og kreativ – dette er for en periode. Hva kan du investere denne tiden, som vi har nå, til noe som vil være bra for deg, eller gi deg avkastning, i fremtiden?

    Bli kjent med deg selv på nytt! Hva er det som gjør det lykkelig? Hva er det som gjør deg stresset? Hvorfor? Hva er det som er viktig i livet ditt? Er du på rett vei? Det er ting som ofte belyses når vi står ovenfor en «krise» eller stor omveltning i livet, som kanskje mange vil definere dette som.

  • Det føles godt å hjelpe, gjøre noe og bidra.
    Har du det vanskelig nå, og føler deg maktesløs, så snakk om det. Vi er alle i samme situasjon, og det er mange som har de sammen tankene som deg, selv om vi vektlegger dem forskjellig. Det gjør det er lettere å snakke om. Samtidig kan det åpne en dør, både for å snakke om andre ting, og skape en dypere relasjon.

    På den andre siden, om du føler deg sterk, frisk og rask- vær på tilbudssiden. Vet du at det er noen som sitter alene, eller har det ekstra tøft, ta kontakt. Tilby å hjelpe med praktiske gjøremål, spør hvordan vedkommende har det og lytt. Ta heller kontakt en gang for mye, enn for lite.

Helt til slutt vil jeg bare fremheve viktigheten av å ta vare på hverandre, å vær et medmenneske, å vise respekt og å være raus <3


0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *