En reisedagbok…

Publisert av Janne Rossebø den

PAME TRENINGSREISER HØSTEN 2018, 9 – 16. oktober
av Annette Helander

Dag 1: dagen startet i år som i fjor, grytidlig på et hotell i Oslo, da fremmøte var kl 4.30 på Gardemoen. Spenninga var stor, da det i år var ennå flere deltakere med… Etterhvert som alle kom så skjønte jeg at; i år som i fjor var det en super gjeng. Mennesker i alle aldre, med forskjellige utgangspunkt ift trening.
Utrolig koselig å se de andre deltakerne jeg ble kjent med i fjor, og veldig hyggelig med mange nye 😊 jeg overlevde flyturen ned til Kreta og det var en deilig følelse å endelig være her igjen😊 vi ble hentet i minibuss på flyplassen Og kjørt til Aristea. samme hotellet med samme nydelige mennesker som jobber her😊 her var lunchen klar da vi kom. Gresk salat til alle, etterfulgt av, pizza, burger , club sandwich eller omelett.. Etter lunch hadde vi en liten teambuilding på stranda før vi kunne gå å slappe av og stelle oss på hotellrommet.

Vi møttes igjen 16.30 i resepsjonen for en byvandring gjennom Rethymnon, hvor Janne fortalte om byens historie, kultur og om gresk mytologi. Kjempe gøy å høre om. På turen ble vi presentert for PAME’s samarbeidspartnere, hvor vi som deltakere får gode fordeler. Alt fra bilutleie og restauranter til iskrem og smykker.
Turen endte på Othonas som er en gresk restaurant hvor de serverer hjemmelaget gresk mat. Her fikk vi gresk tapas- meze, som består av mange småretter. Nyyyydelig mat. Vi koste oss med vin , mat og skravling og alle ble litt bedre kjent med hverandre. Man avslutter de fleste middager med Raki, som er ren drue brennevin i et lite shotteglass. Det gjorde vi også denne kvelden. Det er selvsagt helt frivillig å drikke, men mange velger å ta en shot for ikke å få feriemage…Noen valgte å gå de 3 km tilbake til hotellet, mens andre tok taxi. En lang og fin første dag på tur med en super gjeng.

Dag 2: klokka ringte 7.30, og da var det bare å hoppe i treningsklær og gjøre seg klar for 1 treningsøkt kl 8.00.
Vi trente på å gjøre øvelser riktig , mens Janne og Marthe gikk rundt og veiledet oss. Fokus på overkropp.
Etter trening var det felles frokost på hotellet.

Etter frokost var det samtaletid med PT , så da gikk de fleste å la seg ved bassenget og ventet på tur. For oss som elsker å slikke sol, og slappe av passet det perfekt å bare ligge her å nyte…
Da samtalene var ferdige sto det ingenting på programmet, så da ble det litt spredning i gruppa. Noen dro inn i sentrum for å spise lunch, noen spiste på hotellet, mens andre dro på supermarkedet og spiste på rommet.Jeg måtte selvsagt inn til sentrum å spise på en av mine favoritt restauranter Ambrosia. Her spiste jeg risotto med Apakia.
Elsker gresk mat❤️😍
Kl 18. Var det tid for treningsøkt nr 2.
Grunnteknikker på ben og mobilitet. Mobilitetsøvelser er tortur for meg som er stiv som en stokk, men det er jo da man trenger det mest🙈
De som ville , møttes etter trening for middag på Klimataria som er en av PAME’s samarbeidspartnere. Her spiste jeg utsøkt grillet biff😍

Dag 3:
Startet som dag 2. Hoppe i treningsklær og klar på stranda kl 8.00 fin økt som begynte med mobilitetsøvelser og avsluttet med utholdende styrke trening. I dag kjenner jeg godt på kroppen, treningsøktene fra i går. Stiv og støl i muskler jeg ikke ante jeg hadde….
i dag var det marked i sentrum og de fleste valgte å ta turen dit. Det passet perfekt for meg som elsker shopping. Her solgte de masse forskjellig. Mat, frukt, grønt, smykker, klær og andre tekstiler. Klarte å begrense meg, men det ble allikevel noen T -skjorter ekstra i kofferten😂🤪Veldig gresk, og gøy å ha opplevd. Etterpå gikk turen ned til havna for lunch på Erotokritos som er en fiskerestaurant. Her spiste jeg fish and chips. Prøvde å være litt sunn, men ble kanskje ikke SÅ sunt siden alt var fritert….
Var fortsatt stiv, støl og sliten , så etter lunch gikk vi tilbake på hotellet, fikk en liten powernap før neste trening igjen kl 18. Dette var bungee trening, noe alle syns er kjempegøy. Godt å få myknet opp kroppen igjen.
I dag som i går møttes en hel gjeng for middag på Klimataria. I dag valgte jeg chicken gyros. En av mine greske favoritt retter😍😍😍Disse middagene er veldig sosiale og man blir bedre kjent med de andre deltakerne.

Dag 4: dagen startet med bungeetrening kl 8. Dette er en utrolig gøy måte å trene på, men vanvittig tungt. Syrefest til tider. Etter trening fikk vi beskjed om at det ble beachvolley kl 10 i sentrum. Da var det bare å hive i seg en god frokost og powerwalke de 3 km inn til sentrum. Der ble vi møtt av en kjekk gresk volleyballspiller som skulle lære oss beachvolley. Det var kjempetungt i sanda, men det ble 2 gøye timer med mye latter, frustrasjon og konkurranseinnstinkt . Selv ga jeg opp da jeg ikke klarte å serve over nettet…
Dette var en frivillig aktivitet, så det var kun halve gruppa som var med på dette.
Det er veldig uvant for mange av oss å trene og å gå så mye,så man blir skikkelig sliten. Da er det deilig å komme tilbake til hotellet , ta en dusj, trekke seg litt tilbake og hvile, for så å møtes igjen litt senere for lunch. Li
Etter en powernap var det tid for trening igjen kl 18 på stranda. Mobilitet og styrketrening i sand. Helt gelé i beina etter den timen.
På kvelden var det en del av gruppa som hadde meldt seg på middag med vinsmaking hos en av PAME’s samarbeidspartnere, Pagliaccio. Her fikk vi smake på mange kretanske viner sammen med nydelig mat.
Restitusjonsdagen i morgen er hjertelig velkommen.

Dag 5: Fri
Denne dagen trengte vi nok alle sammen til restitusjon. Veldig forskjellig hva folk valgte å gjøre. Noen leide bil for å utforske øya, noen slappet av på hotellet, noen valgte å ta turen inn til sentrum for, shopping, massasje, lunch Osv , mens de sprekeste valgte faktisk og ta en restitusjonsøkt på det lokale CrossFit senteret i rethymnon.
En av PAME’s samarbeidspartnere er massøren Mikalis. Han ble flittig brukt av mange av deltakerne, som var hos han 2 til 3 ganger i løpet av turen.
Selv dro jeg inn til byen sammen med et par andre. Vi spiste lunch på Ambrosia. Jeg dro inn til byen aleine og fikk shoppet litt. Stakk innom et bakeri som selger verdens beste is med Locomades. Isen er laget av geite/sauemelk. Høres spesielt ut, men den er bare fantastisk❤️
Byturen fikk en brå slutt, da jeg plutselig ble dårlig og måtte hive meg i en taxi tilbake til hotellet. ( det viste seg i ettertid at jeg antakelig har fått et magevirus som gikk ned på Kreta)
Til min store fortvilelse måtte jeg jeg pent avlyse alt jeg hadde planlagt av sosiale festligheter, og ble på rommet hele kvelden.

Dag 6: dagen begynte kl 8 for bungee trening, noe jeg selv måtte stå over da jeg fremdeles var dårlig.Da er det deilig at man bare kan slappe av på hotellrommet for egenpleie. Klarte ikke spise, være sosial eller nyte sola, som er tre av mine favorittting. Skikkelig kjipt. I dag valgte mange av de andre å legge seg ved bassenget da været ble veldig bra.
Kveldsøkta kl 18 var sirkeltrening med Marthe. Mange av de andre gikk på Klimataria for å spise. Igjen måtte jeg si nei til min store fortvilelse. Hater å gå glipp av god mat….

Dag7: finaledagen😊 kl 8-10 var det klart for Mesternes mester hvor gruppa ble delt inn i to lag og måtte kjempe mot hverandre i forskjellige stafetter på stranda. Konkurranseinstinktet var stort på begge lag, og alle deltakerne gav ALT. Det var til slutt et lag som gikk av med seieren , og det ble delt ut premier til vinnerlaget OG taperlaget.
Etter 2 timers kamp var det deilig med frokost på hotellet.
Nok en dag med nydelig vær hvor deltakerne nøt sol og varme både på stranda og ved bassenget på hotellet. Selv dro jeg ned på stranda, solte, badet og skravlet med andre deltakere😊
På kvelden var det avskjedsmiddag på Klimataria, hvor det sto antikristo på menyen. Det er forskjellig kjøtt som er langtidsgrillet i en spesiell ovn. Servert med masse deilig tilbehør. Skulle virkelig ønske at jeg var i bedre form, for dette hadde jeg elsket!!!!
Under middagen ble det delt ut diplomer ,hvor hver deltaker fikk en nominasjon. Selv ble jeg nominert til ukas livsnyter.
En veldig hyggelig og sosial kveld .

Dag 8. Hjemreisedag.
Noen valgte å begynne dagen med en siste treningsøkt/ løpetur på morgenen før frokost . Vi ble hentet i buss ved hotellet 9.30, og kjørt til flyplassen.
En utrolig fin og innholdsrik tur er over. Vi sier hade til hverandre, klemmer, gråter og gleder oss til neste tur❤️❤️❤️ for DET blir det garantert👍