Har du lyst på god holdning?

Publisert av Janne Rossebø den

ØVELSE: YTWL

Du trener:

Skuldre, rygg og kjerne

Startposisjon og bevegelse:

Mange kjenner til sangen med bevegelsene «YMCA»- og dette er en øvelse som går ut på å «lage bokstavene»: YTWL, akkurat som i sangen.. Det er ulik startposisjon for de forkjellige «bokstavene», men felles er at man står i en «halveis knebøy» og har fokus på fin holdning i ryggen igjennom hele øvelsen. Det er viktig å bøye seg nok frem, slik som på bildet, slik at vi får tak i de rette musklene. Ha nøytral stilling i nakken- tenk at den er en forlengelse av ryggen. Tomlene skal alltid peke rett opp. De to første «bokstavene» jobber , man med strake armer, og de to siste, med 90 grader i skulder og albueledd. Slik jobber man opp og ned i 10-15 repetisjoner, pass på å hold i 1-2 sekund på toppen..Se bilder for spesifik forklaring for hver bokstav.

Er man veldig stiv i brystmusklaturen anbefaler jeg å tøye denne først, slik at man får tak i musklene på baksiden.

  1. Y: Her jobber du fra utgangsposisjon som er strake armer rett ned, til å løfte dem opp rett foran deg.
  2. T: Igjen jobber vi med strake armer fra utgangsposisjonen som er rett ned, til å løfte dem ut til siden.
  3. W: Begynn med (steg 1) å bøye armene i 90 grader foran deg, før de løftes opp slik at albuene kommer i skulderhøyde (steg 2), deretter trekker du albuene bak (trekker skulderbladene sammen, steg 3), skyver de frem igjen (steg 4) og så ned igjen til utgangspunktet.
  4. L: Her skal du lage en dobbel, og en speilvendt L, ved å holde posisjonen der albuene går rett ut fra skuldrene. Du roterer skulderleddet og presser armene så langt ned og langt opp man klarer, ved å holde albuene «låst» på samme sted.

    PASS PÅ: ryggen jobber like mye som armene på denne, og det er lett å begynne å miste holdning, og krumme ryggen. Dette er viktig at man står i mot, og du vil fort merke fremgang på dette. Begynn heller med færre repetisjoner, og klar å stå i holdningen hele øvelsen.

 

 

Kategorier: Trening

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *